fredag 29. juni 2012

En stue gjennom 4 år



 


Fra kaotiske studenter, til småbarnsforeldre til visningsklar leilighet. Vi fikk det trangere og trangere i takt med at vi ble voksne og mer kravstore. Og så fikk vi barn, da. det vitner tøybleieinnleggene som ligger bretta på kjøkkenbordet i bilde 3 om.

Marionetten, en djevel, har hengt trofast i vinduet i årevis, men måtte fjernes før visning. Den så jeg i et vindu en natt i Praha da jeg var 18 år. Den skulle jeg ha! Dagen etter huska jeg ikke hvor det var. Kremt. Så jeg tråla opp og ned gater. Og der var den! Jeg husker ikke hva den kosta, men det var spikern i kista på reisekassa mi. Jeg hadde reist rundt med tog i Europa i en måned. Så vi måtte skru på mobiltelefonen til mitt reisefølge Marianne (det var den gang det var svinedyrt med mobil i utlandet - den gang i fordums tid for 13 år siden) og ringe hjem til far for å be ham overføre mer penger. I tillegg kjøpte vi 4 naturtro avstøpninger av hodeskaller som vi tok med oss hjem til Norge til vennene våre i presang. De ble gjenglemt i en pose på en busstopp i Mjøndalen, sirkig pakka inn. Men det er en annen historie.

Ser dere, jeg skulle egentlig bare vise frem 4 bilder av ei stue, og så ble det et dykk i ungdommens glade dager da jeg oppdaget verden! Alt har en historie. Jeg kunne fortsatt sånn om alle tingene våre, men i dag ble det med historien om marionetten.

I morgen flytter vi fra Oslo. Glede og sorg hånd i hånd. Først en måned ferie for de to miste og mamman, og etterhvert pappan, og så starter en ny hverdag et nytt sted.

10 kommentarer:

  1. Så spennende at dere flytter i morgen!
    Skjønenr god at det sikkert er vemodig å forlate Oslo, men dere får det sikkert supert på nytt sted med bedre plass til familien. Oslo går jo ingen steder;-)

    God sommer til deg og dine!

    SvarSlett
  2. Så morsomt at dere har tatt bilder fra samme vinkel :)
    Spennende å se utviklingen!
    Falt veldig for det siste bildet, jeg da, men der er det jo ryddet og stæsjet slik det er vanskelig for en småbarnsfamilie med liten plass å holde det til hverdags.
    Lykke til med flytting!

    SvarSlett
  3. Litt sånn vi føler det nå og. Fikk nøkkel til nyhuset idag, og vi snakker skrekkblandet fryd. Glede over hage, veranda, tre etasjer og badekar. Og litt vemodig i forhold til det at det er ut av byen. Lykke til ihvertfall. Hvor skal dere bo?

    SvarSlett
  4. Ha ha er glad du dykket ned i ungdomshistorien. 4 hodeskaller på et busstopp i mjøndalen kommer til å få meg til å le lenge!

    Den sofaen på første bildet har vi og. Baasah . Bare at den er så slitt at den har begynt å flasse,. Baaah!

    Lykke til med flytting, gleder meg til å høre mer om det:)

    SvarSlett
  5. Håper dere får en bra pris på leiligheten!

    Ønsker deg en fin sommer i nytt hus!

    SvarSlett
  6. Så spennende! Jeg likte veldig godt bildene dine, så smart! Jeg tror jeg har det likt hele tiden, men jeg har jo ikke det. Hadde vært interessant å dokumentere det. Spennende å høre hvor dere flytter, eller i alle fall til hvilken leilighet eller hus? Vi flyttet til huset vi bor i nå da dattera mi var to år. Nå er hun straks 26 og straks mamma! Artig å høre om marionettejakt i Praha. Det har jeg også vært på, men antakelig en smule mer ehm edru? Jeg kjøpte Spejbel og Horvinek. De har hengt på veggen i trappa i alle år, inntil Horvinek en dag forulykket. Han falt fra en fatal høyde, og knuste hodeskallen. Jeg har vurdert å dra tilbake bare for å få meg en ny Horvinek. Forøvrig kjøpte jeg en nydelig utgave av Den tapre soldaten Svejk, som aldri var ute i krigen, til sønnen min.Jeg ønsker deg lykke til, Linn.

    SvarSlett
  7. Takk for spennende historie, artig! hehe og såå typisk å glemme igjen gavene. so close yet so far..
    Lykke til med ny huset og flytting! Håper på en update om hvordan det har gått. eg kjenner også på flyttefeber, men det blir nok noen år til enda. Lurt å ha skaffet seg en fast inntekt først.. kremt..

    God Sommer til deg!

    Og ja, håper det er ok at jeg lånte figgjo-bilde av deg til et innlegg i kveld? Låner først, spør etterpå ;)

    SvarSlett
  8. Lykke til med flytting. Når jeg så du kom fra et sted hvor de sier fævvel, måtte jeg bare bli følger, for det gjør jeg også. Fine arbeider du lager. Nå skal jeg sjekke ut eplabutikken din. Hilsen Drude

    SvarSlett
  9. Hei :) Dumpa innom bloggen din gjennom den superduperlekre Figgjo-plakaten din som Mumsi viste fram i innlegget sitt. Og for ein herleg, fargerik og personleg blogg du har. Her blir eg fast følgjar! :)
    Ønskjer deg og dine god sommar, og lukke til med flytting og alt som høyrer med :)
    Mvh, KristiN

    SvarSlett
  10. Så gøy med bilder av stua i ulike faser, morsomt å se hvordan den forandrer seg. lykke til videre på nytt sted :-) Gleder meg til å se hvor dere ender opp!

    SvarSlett