tirsdag 2. august 2011

A la Carte fra Figgjo Flint

Et av de fineste servisene til Figgjo Flint er (etter min mening) «A la Carte» som ble designet av Hermann Bongaard en gang mellom 1955 og 1960. 












Jeg har så langt tuska til meg fire deler, det er ikke så lett å oppdrive fine deler av dette serviset tydeligvis. Så jeg får litt høy puls når jeg ser noen. Bollen med lokk er etter besteforeldrene mine, stor bolle kjøpt på bruktbutikk i Drammen for en ok pris (75 flis tror jeg), smørsmelter og serveringsfat kjøpt på Ekebergmarkedet for henholdsvis 125 og 180 kr. Jeg vet at det finnes både frokosttallerkener og kaffikopper som hører til, men disse har jeg aldri sett snurten av. 


Veit det er litt tidlig enda, men nå er jeg litt lei av sommer og jeg gleder meg ørlitegrann allerede til gule blader og loppesesong. Og denne uka kommer hverdagen smått om senn tilbake også, så kanskje jeg er tilbake i Blogglandia igjen. Vi får se!

2 kommentarer:

  1. Må si du har god smak, kjære Linnosaurus. Jeg er helt enig, dette er de beste servisene av de alle fra femti-sekstitallet. Men nesten umulig å finne fine deler til fornuftig pris. Jeg har fire skåler med håndtak, jeg fikk de til jul for mange år siden av svigermor. De hadde kjøpt dem da de var nygifte og skulle ha et vennepar på besøk. Så ble de kjøpt inn for å servere suppe i. Jeg hadde en avlang skål også, men den er dessverre knust. Men jeg er stadig på jakt. Ellers har jeg nesten fullt servise av Stavangerflint sin flamenco/bambus. Det er det nest fineste serviset

    SvarSlett
  2. Oi, dette har jeg sett litt her og der, og det har fine farger og morsomme motiver. Supersjarmerende! God helg!

    SvarSlett