mandag 15. august 2011

Hjørdis og Lorentz

Jeg har jobba litt videre med en gammel idé den siste uka, selv om jeg egentlig burde ha full fokus på noen andre prosjekter jeg driver med. Det er en enruter som handler om Hjørdis og Lorentz, et gammalt ektepar. Jeg blir inspirert av gamle mennesker og alt det rare de har for seg. Ganske mange er faktisk veldig frekke også, ja, jeg vet egentlig ikke om jeg tør å skrive det, men jeg vil bare påpeke at det ikke bare er ungdommen nå til dags som er frrrrrekk! 


Hjørdis er en av disse. Hun er frekk og hun er verdensmester, hun kan alt, vet alt og det er ikke måte på hva hun tillater seg å si til andre. Hun lever i et ekteskap sammen med en puslete fyr som heter Lorentz, og som for lenge siden har skjønt at han bare burde holde munn, han har ikke mye han skulle sagt. 
Jeg vet om flere gamle ektepar der mannen omtrent ikke får komme til ordet, kona overtar historiene hans, retter på ham eller overdøver ham. Stakkars Lorentz er en av disse.


Jeg jobber fortsatt med å finne ut av teknikk, og som dere kanskje ser er den øverste ruten tegna/malt etter den nederste. Et hakk bedre.

4 kommentarer:

  1. Morsomt! Navnene du har gitt dem er dødsbra.
    Og gamle mennesker kan være ganske så frekke. Jeg opplever hele tiden at gamle damer sniker i kø i butikken. De bare stiller seg ved siden, helt foran og glir inn.
    Irriterende!

    SvarSlett
  2. Dette var et morsomt bekjendtskap!Gjett om jeg har truffet dem før. Frekke som bare juling. Jeg glemmer ikke da Trondheim hadde 1000-årsjubileum; det skulle være langbord i Munkegata og gratis bespisning, og plass til kanskje 200 i gangen. Jeg var i byen og tenkte at det kanskje var mulig å få en smaksprøve av noe. Den gang ei! Alle benker var okkupert 2 timer før, av en hær med gamle damer med beige kapper og grå permanentkrøller. En og annen mann var det kanskje også, i beige midjejakke, men de forsvant i havet. Her var det bare å forsvinne for alle andre....

    SvarSlett
  3. Herlige karakterer :o)
    Kjenner noen sånne par jeg også.
    Frekke som tusen, men på en overlevelig måte.

    Klem :o)))

    SvarSlett
  4. Ha-ha-ha! På en måte liker jeg denne verdens Hjørdiser- men jeg blir fullstendig satt ut når jeg selv møter dem. For de serverer en type frekkhet som er vanskelig å parere... Og jeg synes jo i grunn at de fortjener å bli satt på plass selv også!

    Jeg likte dette!

    SvarSlett