fredag 12. august 2011

Hans & Grete

Jeg har lenge hatt lyst til å vise frem noen av de fantastiske bøkene jeg kjøpte under Bologna children's book fair i mars. Først ut er denne merksnodige varianten av Hans og Grete. Dere ser vel hvem som er på coveret?

 Her er hun igjen, på forsatsen. Det er heksa, så klart! Alle ser vel det?


Boka er illustrert av den tjekkiske illustratøren Kveta Pacovská, jeg hadde ikke hørt om henne før, men nå er det min nye favorittillustratør. Hvis man googler navnet hennes og ser på bildene ser man mangfoldet og fargene i arbeidene hennes. Jeg blei bergtatt! Hun ble født i 1928, så begynner å dra på åra som man sier. Men hun produserer fortsatt masse og utvikler seg stadig. 


Det kan ta litt tid før man ser hva det er hun har illustrert. Siden vi kjenner historien om Hans og Grete så godt forstår man fort at her finner de stien av sukkertøy som heksa har lagt ut. 


 Grete gråter en skvett. Buhuuu!

 Å-åo! Her bor hun. Heksa. Ja, vi har jo på bilder over her sett hvor skummel hun er.

Åneiiii! 

Jeg digger digger digger stilen. Og at det er svart glansa papir og gull/sølvtrykk. Tenk å komme på noe sånt. 

Hvordan den fungerer på barn veit jeg ikke, mitt barn er jo ikke to år en gang. Han liker å kikke etter båter og troll i bøker, og liker å se på bilder av folk som detter på trynet. Kanskje han skal få denne boka som pottelektyre i kveld, så får vi se hva han synes. Billedbøker er jo ikke bare for barn heller. Jeg er et godt eksempel på det, og mange andre voksne jeg kjenner.

3 kommentarer:

  1. Døds kul! Damen MÅ sjekkes ut :D Takk for at du viser frem. ;D

    SvarSlett
  2. Det er ikke så farlig om barna ikke liker dem, så lenge man gjør det selv! Jeg slutter nok aldri helt å i alle fall ha lyst til å kjøpe barnebøker, selv om dattera mi blir 25 snart.

    SvarSlett