søndag 29. mai 2011

Helgas loppejakt

I dag blei det søndagsloppis på meg, jeg fikk dra alene i ro og mak. Deilig! På t-banen møtte jeg en eldre herremann som skulle i samme ærend. Han hadde vært der dagen før og informerte om at utvalget i bøker var bra. Det hadde han helt rett i. Det blei noen barnebøker og et par voksenbøker, men det ble aller mest av tekstiler denne gangen. Jeg trengte litt fornyelser i tekstilkassene, og jeg fant litt av hvert fra de siste 50 tiår. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis jager etter «retrotekstiler». Per definisjon vil retro si at noe er minst 15-20 år gammelt, hvilket vil si at tekstiler fra 90-tallet også er retrotekstiler! Uansett, jeg leter etter tekstiler jeg synes har fine mønstre, farger eller potensiale. 


Det blei en boks til 2 kroner fra Danske Lena & Al Eklund, en tevarmer, hjemmesydd lue og bukse til Loppa samt litt mer barneklær. 



På lørdag fant jeg endlig koppen til TV-fatet jeg hadde fra før, serien Saga fra Figgjo Flint. Ikke no loppis, men på markedet under brua på Grønland. Hørte at det blei masseslagsmål der forrige lørdag, men det var antageligvis ikke over en Figgjo-kopp. Fatet er egentlig min gamle mor sitt, så nå kommer hun sikkert til å kreve det tilbake og ta koppen i rente.


Sånn ellers gidder jeg ikke se etter porselen på loppemarkedene i Oslo. Alt er tatt. Kanskje av DEG? Utenfor Oslo finner jeg alltid masse. Men særlig på vestkantloppisene i Oslo har vi finni utrolig masse fine barneklær, det er det ikke så mye av på bøgda. Og bøker er det mye av i Oslo. Nye bøker som knirker i permene. Bøker med hilsner og ønsker om god bedring, god lesning, gratulerer med dagen, og så kniiiirk sier permen. Ulest.


Forrsten, er det noen som har tips om hva man gjør med et loppesirkus som klatrer 21 ganger ut av sprinkelsenga si før han sovner midt på gulvet på rommet sitt? Går det over? Skal vi spikre lokk på senga? True? Synge? Klappe i hendene? Jeg har valgt å åpne en øl mens jeg tenker over saken.

6 kommentarer:

  1. Jeg hadde barn for så lenge siden at det var lov å tjore dem fast. Innretningen kaltes babysafe, og var slik at et strikk med hemper på ble festet til en slags nattsovepose i flanell. Det hjalp ikke for broren min, de fant ham oppe på traktoren med madrassen på ryggen, som ei anna skilpadde. Men hva med en kjempehøy hekk?

    SvarSlett
  2. Vilka härliga fynd du gjort!

    //Lina

    SvarSlett
  3. Ser ut som om du har funnet mange fine stoffer! Jeg likte selebuksa også. Og 'svenskeboksen' med hjerter:-)

    Jeg har dessverre ikke noen tips til små utbryter-lopper. Har ikke opplevd det enda, selv om at jeg mistenker at datteren min snart klarer det samme. Men kanskje det kan være noe å bytte til en lavere, store-barn, seng. Så kommer han i hvertfall oppi igjen?

    Lykke til ihvertfall:-)
    Og ha en god uke!

    SvarSlett
  4. Kjempefine loppefunn, stoffene var bare nydelige!
    Ønsker deg en god uke!

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Jeg, som også hadde barn i gamle dager, føyer meg inn i rekken ett kommentaren fra Lise B. - gamle mødre brukte Babysafe. Det fungerte av og til, men kommer nå sikkert inn under lov om tvangsbehandling og straffes med utrygge barn og 15 dager i fengsel.
    Mitt barn nr.2 krabbet også ut av senga med madrass og Babysafe (han var ganske enkelt for stor for slike babygreier), la vi en ekstra madrass foran senga hans slik at hjerneskade ved svalestup over sengekanten ble noe redusert. På DEN madrassen sov han godt til neste morgen. Eller han vekket oss kl.02.30. Alt ettersom.
    Lykke til!

    SvarSlett