mandag 11. april 2011

Helgas loppejakt, del 2


Det er jo sånn at når loppisen åpner må man velge sine kamper. Hvor skal man gå først? Det er mange steder jeg kunne tenke meg å være samtidig, i tekstilavdelingen, lampeavdelingen, hyller og barnemøbler er jeg alltid ute etter, men akkurat nå jakter jeg mest på porselen. Så jeg går rett mot porselenet. Etter å ha snappa til meg barneserviset fra forrige innlegg, gikk jeg rett på dette lokket her. Det lå der alene. Lokk uten skål. Akkurat det lokket jeg mangler til sildekrukka mi fra Figgjo!


Hva gir du meg! Snakk om flaks! Krukka kjøpte jeg på samme loppemarked i fjor, kanskje de endelig ble gjenforent etter et helt år fra hverandre. Det ble gjensysnglede. De feira med sin nye venn i samme serie, en platte. Alt fra serien Folklore som jeg begynner å få en pen samling av.


En fin knagg ble også min. Men det er litt mystisk, for den er helt lik de knaggene som var skrudd opp i huset til bestefaren min som lå like ved. Og huset solgte vi for et par år siden. Men jeg trodde mamma hadde skrudd ned knaggene og tatt selv? Glemte hun en? Har jeg virkelig betalt 5 kroner for min bestefars knagg? Dette får min mor, detektiven, finne ut av! Mammaer har svar på alt.


Da jeg etter 30 minutter kom meg til tekstilavdelingen var den renska for retrotekstiler. Jeg er en av de mange som er ute etter spraglete dynetrekk fra 60-tallet. Det virker køl umulig å få tak i for tiden. Jeg har fortsatt en del i mitt tekstillager, men det har jo ikke fått påfyll de siste årene virker det som. Men jeg fant noen halvgode biter og litt duker som jeg ser potensiale i.


Et par lopper til miniloppa.


Kopp fra Figgjo.


Dette bildet lyver litt, for mitt 50cm lange teak-fat kommer ikke til sin rett her. Men det er kjempelekkert! Veit bare ikke helt hva man serverer på sånne? Småretter? Telys? Sushi? Spagetti?
Sopplysestakene har jeg med misunnelse sett at andre har fått tak i, og endelig har jeg noen også! Jeg må jo ha det samme som alle andre, det er klart.


Smørskål fra Rörstrand i serien picknick. Lokket mangler, men det dukker sikkert opp på loppis til neste år. Jeg synes alt Marianne Westmann har tatt i er gull, så jeg blir alltid hoppeglad om hennes porselen kommer min vei!


Det blei også enda ei skål (ja, for det får vi aldri nok av) og en liten vase.

I tillegg blei det noen bøker, en fjong paraply, litt klær og noen mystsike broderte fyrstikkesker.
Har vi plass til alt dette? Svaret er nei. Overhodet ikke. Gleder meg til neste loppis! Og til vi har bytta bolig.

-------

Spring in Norway, flea markets everywhere. Some treasures collected from this weekend.

2 kommentarer:

  1. Jasså, så det er du som stikker av med alle godbitene! Jeg finner aldri noe lenger, men tror egentlig det er fordi jeg prøver å være overalt samtidig, så det skal jeg slutte med. Lykke til med resten av loppesesongen!

    SvarSlett
  2. Fantastiske loppefunn:D
    Besteforeldrene mine har Folkeloreserien som pynt på kjøkkenet sitt ennå. Tipper det har vært i bruk helt siden de kjøpte det en gang på 70-tallet:)

    Styggfint er det hvertfall:)

    SvarSlett