fredag 1. april 2011

Barnebokmessa i Bologna


Jeg var der! På mandag!


I følge billetten min jobber jeg i Gyldendal..
Hmmm. Det var jo mystisk. Nytt navn har jeg fått også.


Det var fantastisk å være på barnebokmessa! Den burde kanskje døpes om til billedbokmessa, det er ikke barnebøker alt som har bilder. Mange av disse bøkene har helt klart voksne som målgruppe.


Som noen av disse prisvinnerne. Jeg fikk kjøpt meg noen (10) nye fantastiske billedbøker til samlinga mi, både polske og franske. Jeg er jo himla god i begge språk. Jeg kan blant annet spørre «hvor kan jeg parkere bilen?» på polsk, og jeg har ikke lappen en gang. Det er helt sant. Litt lærer man når man har vært i sirkusbransjen. Og fransk? Ja, jeg kan spørre om veien og sånt. Bra man har oversetterprogrammer på verdensveven.


Man får ikke kjøpt bøker på messa. Det er først og fremst en handelsmesse og vareutstilling for bokbransjen, der forlag, salgs- og produksjonsfirmaer presenterer, kjøper og selger bøker og multimediaprodukter beregnet på barn og unge.
Men bokhandlerne i byen tar inn alle prisvinnerne pluss mange andre bøker som er med på messa. Så jeg fant igjen noen jeg var ute etter. Men denne fant vi aldri..

Vi, ja, for vi var to. Jeg var der med Henriette fra Fauna Design, det var egentlig hun som inviterte meg med. Hun har gitt ut to bøker på Gyldendal og hadde i tillegg fått Bologna-stipendet for å reise ned. Jeg blei med og Henriette spanderte hotell. Hurra!


Her lønsjer vi med noen andre norske illustratører. Pizzatime! Og et fingerbøl med kaffi.


Det var så vannvittig mange fine bøker der. 20.000 m2 med nye billedbøker. Jeg blei både inspirert og andektig over at det finnes så mye bra der ute.


Den fineste var kanskje denne. Der sto hun, den gamle dama, og kikka på meg. Hjertet mitt hoppet over et slag. Kjærlighet ved første blikk. Men den største lykken var at jeg fant henne igjen i en bokhandel i byen, så hun er med meg hjem til Norge og står her på hylla mi. Og så er boka på engelsk. Eller, diktet som er i boka er på engelsk. Jeg skal blogge om min gamle dame senere. Ene og alene en bloggpost til henne.


Det rareste var kanskje illustrasjonene i et bokprosjekt som het "yearbook". Owl owl owl owl..


..deer deer deer deer
..frog frog frog frog
..goat goat goat goat

Mye mulig jeg har dårlig humor. Men det er morsomt!


Tsjekkia hadde den fineste standen og hadde lagd lampe av illustrerte teposer.


De hadde også den merkeligste standen. Her er ei bok og uttørka bakverk i bakgrunnen. Bakverket var scenografien i boka.


Ellers var det tusner på tusner av fine illustrasjoner..


..og vakre bøker. Vi gikk og vi gikk og vi kikka og kikka, men jeg tror vi bare fikk med oss en brøkdel. Og Henriette fikk gnagsår.

Jeg skal vise frem noen av billedbokperlene jeg kjøpte senere, og kanskje i morgen har jeg tid til å slappe av og lese hva alle andre har blogga om i det siste. Jeg kom hjem fra Italia i natt og har bla a sprinta som en gal idiot gjennom hele Frankfurt airport med verdens tyngste ryggsekk for å rekke flyet til Norge. Flyet fra Bologna var en time forsinka, det holdt på å gå galt, men både jeg og Henriette transformerte oss til muskuløse afrikanere og løp på rekordtid. Jeg skjønner jo nå at jeg hadde hatt en karriere i friidretten, men pytt. Regner med tegneseriebransjen også trenger meg.

1 kommentar:

  1. Oooord, jeg mangler ord etter å ha sett disse bildene. Kjenner jeg får åndenød, kløe i fingra, sultne øyne og lyst til å selge sjela mi for å kunne ha vært der i ditt sted.

    SvarSlett