onsdag 9. mars 2011

Egenproduserte glansbilder


Dette er en gammel forretningsidé som aldri går av moten. Det er vel over 6 år siden jeg lagde det første arket av "Diktatorer og Tyranner"-glans. Det er dessverre mange blodtørstige og gullhungrige ledere å ta av, så her tok jeg med noen klassikere som er lette å kjenne igjen: Josef Stalin, Nicolae Ceauşescu, Ayatollah Khomeini, George W. Bush, Adolf Hitler, Osama Bin Laden, Kim Il-Sung og Benito Mussolini.


Jeg har malt alle portrettene med akrylmaling, scanna inn, printa ut og skjært ut. Emballasjen har jeg kopiert fra Litor. Det tar tid å lage hver enkelt, men har alltid vært en hit på skolens julemarkeder. Jeg fikk solgt unna diktator-glans lenge før julekorta mine.


De er glad i alt som glitrer disse lederne, vel, i alle fall en del av dem. Litt sølvglitter er på sin plass.


Noen år seinere dukka en ny glansbildeidé opp. NOKAS-ranerne.


Jeg er grådig lei av at media til stadighet fremstiller disse bandittene som helter.


De har fått mye oppmerksomhet i form av portrettintervjuer og side opp og side ned der de snakker om seg selv, viser frem håpløse malerier de har malt på cella, bryllupsbilder fra fengselet, forteller om drømmer og fremtida, de ufarliggjøres og blir nesten kjendiser. Jeg veit det finnes noe godt i alle, og disse guttene er jo ikke først og fremst banditter. Men uansett synes jeg vi ikke skal glorifisere dem og glemme hva de har gjort.


Jeg har andre ideer for nye glansbildeserier, så vi får se om kolleksjonen utvides etterhvert. Til våren skal jeg produsere opp en del for salg igjen, det er en stund siden jeg har hatt noen på lager nå.

Men først skal jeg ro i land en mastergrad. Det er krampeakrig tegning og skriving for tida, det er heltisk, men foreløpig koser jeg meg. Det er så gøy når man begynner å se resultater av alle arbeidstimene man har lagt bak seg!

------

Homemade scraps, «dictators and tyrants», and the «NOKAS-robbers». (They robbed NOKAS, Norwegian Cash Service, in 2004)

4 kommentarer:

  1. Mimre mimre :-) Husker godt disse glansbildene fra markedene!

    SvarSlett
  2. Fantastisk, dette var moro. Kanskje ministerglans hadde vært noe? Evt. partilederglans til valgkampen.

    SvarSlett
  3. Nydelig detalj med glitteret Linn-o. Hva med Frp-glans? Med blått glitter.

    SvarSlett
  4. Hahaha, genialt! :)

    Håper du har en fin lørdagskveld!

    SvarSlett