fredag 4. februar 2011

Joker (Nord?)



Jeg samler på litt av hvert, deriblant jokere. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er en så veldig aktiv jokersamler, men om jeg kommer over en kortstokk tusker jeg til meg jokeren om jeg ikke har den fra før.

Det jeg liker så godt med å samle på ting er å se variasjonen over et tema, i dette tilfelle jokere. Det er mange måter å illustrere en joker på, men det er tydeligvis en del symboler som hører jokeren til, som den staven han har i handa. Hva er det for en stav? Tryllestav? Plagestav? Kløpinne? Jeg har prøvd å lese litt om jokere, men da kommer bare han der fra Bættmæn opp. Jeg har hatt større hell når jeg søker på hoffnarr og har funnet ut følgende:

En hoffnarr er en profesjonell spøkefugl eller gjøgler, som hadde til oppgave å more fyrster og deres hoff, særlig under måltidene. Som fast institusjon tilhører hoffnarrene i Europa middelalderen og opphører i de fleste land på 1600-tallet. Hoffnarren var ofte dverg og kledd i en særpreget drakt, f.eks. med bjeller. Han kunne snakke fritt og fikk ofte sagt hva ingen ellers ustraffet kunne komme frem med.

Ja, ser man det. Det var dagens lekson om hoffnarrer.


Klarinettjoker


Rotejoker


Spasere-på-humle-joker


Elefantjoker (hva i alle..)


Klovnejoker med alladinlampe


Ropejoker med valentinkort


Spille-på-bjelle-joker


Beinløs joker


Heksejoker.. eller. Hva i all.. er detta for joker? Det er iallefall ikke en joker jeg ville støtt på i en mørk bakgate!

(Vil du vrenge eller vri?)
---------

My small joker collection.

5 kommentarer:

  1. Artig samling:)stilig kart også forresten. ha en god helg:)

    SvarSlett
  2. Så fin samling du har der da :-) Det var nytt for meg at du samlet på jokere. Har du lest Kabalmysteriet? Der en det en mann som samler på jokere, hmm må nok grave fram den boka igjen. Den er verdt en lesing til!

    SvarSlett
  3. Nesten som å lese en latterlig bra tegneseriestripe det der. Jeg lo iallefall godt. Trenger ingen handling når det er så bra joker-karakterer som spiller hovedrollene. Tydelig at du også har grepet på å trylle frem dine egne karakterer. De på kartet kjøper jeg gjerne som kart,plakat, postkort, buttons, kosedyr..Og den regnskya med hoggtenner, herregud, klar favoritt!

    SvarSlett
  4. Jeg har en award til deg på bloggen min forresten :-) Så du hadde fått en av 4etg samtidig med meg, men du kan jo ta de sammen.

    SvarSlett
  5. Åh! Jeg fikk skikkelig lyst til å lese Kabalmysteriet på nytt etter dette innlegget. Husker at han pappaen i boka samla på jokere, og den boka gjorde jo jokere og spillekort til noe helt magisk :-)

    Hvis du ikke har lest den oppfordres du herved til å gjøre det :)

    SvarSlett