mandag 14. februar 2011

Arbeidsprosess

Siden jeg la ut et bilde av knekkebrød i går, får jeg kompensere i dag med å legge ut noen bilder fra det jeg egentlig driver med om dagen, innspurten på masterprosjektet mitt.
Jeg lager en illustrert oppvekstskildring, på godt norsk en tegneserieroman. Men det er ikke bare-bare å tegne sitt liv, jeg skal tegne 80-tallet, forsvaret og Finnmark inn i det hele. Å finne riktig illustrasjonsteknikk har tatt tid, og det tar tid å få til i virkeligheten det man har sett for seg inni sitt lille hode. Og når det hele begynner å ta form blir det uansett ganske annerledes enn det man hadde tenkt.

Men det er noe av det jeg liker best med å jobbe innenfor visuell kommunikasjon. Uansett hvor mye man planlegger et prosjekt, så tar det ofte en litt annen retning, og mange ganger blir det bedre i virkeligheten enn det man hadde tenkt! Men det er klart, noen ganger skjærer det seg..


Jeg savner alltid å se hvordan andre illustratører og serietegnere jobber, så nå skal jeg være flink å dele litt fra min prosess! Jeg tegner ganske røft med blyant (først svakt HB og så 4B), for å så fargelegge alt digitalt i photoshop. Til det bruker jeg et Wacom-brett, et digitalt tegnebrett. Her holder jeg på med å finne riktige farger som skal brukes igjennom hele kapittelet som siden er fra. Jeg veit ikke hvem han mannen på bildet er, fant det på nettet og bruker det for å finne den riktige grønnfargen.
Jeg lager dessuten konturer med blekk oppå blyanttegningen, men det har jeg ikke gjort her enda. Måtte teste bare blyant+photoshop først.


Her tegner jeg av notene på reveljen som spilte over militærleiren hver morgen. Trompetfanfare. Ingen som trengte vekkerklokke der, nei.


Som en del av illustrasjonsteknikken photoshopper jeg inn noen bilder også. Det kan være tekstiler, tapeter, plakater, leker osv. Jeg synes det blir litt mer liv i illustrasjonene på den måten, det kan også være elementer som leseren kan kjenne igjen fra sin egen barndom på 80-tallet. Her er for eksempel et oppslag fra et Donald-blad, det vil si, det er et midlertidig bilde, for jeg har ikke fotografert det oppslaget jeg skal ha med enda.


Et lite nærbilde fra forrige bilde som viser den røffe blyantstreken som er i ferd med å bli fargelagt.

Det er umulig å forestille seg hvor mye arbeid som ligger bak hvert oppslag i en tegneserieroman (eller andre kreative prosesser for den saks skyld), men nå som jeg har lagd ørti skisser, tidslinjer, samla historier, utvikla karakterer og begynner å få dreisen på illustrasjonsteknikken, burde jeg klare å jobbe ganske effektivt og få produsert mye fremover. Det er nå det begynner å bli skikkelig moro å jobbe med denne historien!

Noen ferdige sider kommer jeg til å legge ut snart. Får ikke jobba så mye om dagen, har ei syk lita loppe som blir helt ko-ko av å ikke få dratt i barnehagen, og da blir jammen mamman ko-ko også. Pappan har allerede vært ko-ko i noen dager, så nå krysser vi fingrene for at det blir barnehage igjen i morgen, hvis ikke så tror jeg at vi må ringe Nannyhjelpen.

--------

Some screenshots from my work process. I work on a graphic novel based on my childhood memories.

4 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Morsomt å se hvordan du arbeider, selv om jeg ikke er noen fagperson..

    Håper loppa di blir frisk snart. Her i huset er vi endelig tilbake til vanlig hverdagsliv etter en uke borte fra barnehage. Skjønner deg godt når du sier du blir litt ko-ko.. Jeg blir også litt småtomsete av slikt. Det blir vel de fleste når jeg tenker meg om..

    Blir gøy å se arbeidsresultatet:-)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg også til å se resultatet! Men samtidig må jeg si at ingenting er så gøy som å se prosessen. Legg gjerne ut mer sånt som dette! Skikkelig bra snacks for øyet, kan ikke sammenlignes med de knekkebrøda dine, selv om jeg er imponert over de og.

    SvarSlett
  3. Du har en veldig bra blogg, Linn. Flink!

    SvarSlett
  4. Dette blir kjempebra! Synes det er så gøy med slike prosessbilder :-) Jeg er også nysgjerrig på hvordan andre illustratører jobber, så spennende med screenshots. Veldig fin teknikk du valgte tilslutt også. Jobba på :-)

    SvarSlett