tirsdag 1. februar 2011

Alternativt Oslokart

Dykk i arkivet! Jeg rydder litt på harddisken om dagen, og da dukker det opp litt av hvert. Jeg har finni en del morsomme arbeider og bilder som jeg kommer til å legge ut etterhvert, her er det mye billig moro og mange arbeidstimer som ligger bak.


Først ut er vårt alternative Oslokart som jeg lagde i samarbeid med interiørarkitekt Are Fredrik Berg som et skoleprosjekt i 2008. KHiO samarbeider med BI hvert år der studentene skal lage business av design, og vi settes sammen i grupper fra Kultur og Ledelse på BI og Design fra Kunsthøgskolen i Oslo. Det dukker opp ganske mange rare forretningsideer, og noen har faktisk blitt noe av på ordentlig.


Gruppa mi lagde et Oslokart for turister som ville bli kjent med det ekte Oslo, og gå utenom turiststrømmene. Målgruppen var unge turister mellom 16 og 35 år, både fra utlandet og norske.


Jeg og Are lagde kartet mens BI-folka tok seg av markedsføring og strategi.


Et superdupert brett-ut kart som viser deg vei til de beste grafittiveggene, steder å bruke rullebrett, de beste handlegatene på Løkka, søndagsmarkedene, små og rare severdigheter og alle parkene man kan slange seg i.


Oslo er jo Norges grillhovedstad nummer 1, så logoen blei til i en stilisert røysky som kommer fra denne karen.


Oslo kan også ha mye dårlig vær, så papiret kartet skulle trykkes på måtte være vannavstøtende.


Det er ikke så lett å vise kartet i sin helhet, men det ser sånn her ut.


Her er noen detaljer. Det ligger noen og soler seg og drikker øl på St.Hanshaugen!


Pønkeren holdet til utenfor Blitz og nede på Aker Brygge står ei spray-tan berte. Ingen fordommer på dete kartet, nei!


Det er Are som har tegna bygningene og jeg som har lagd karakterene.


Her er personene som befinner seg på kartet! Kan du gjette hvor i Oslo de oppholder seg til vanlig?


Da skoleprosjektet var over glemte vi kartet, men jeg synes absolutt det burde blitt jobba videre med og gitt ut. En ulempe er at vi ville ha det reklamefritt, da blir det plutselig lite penger i kassa til produksjon. men man kan jo selge det?

5 kommentarer:

  1. Herlig kart! Håper inderlig dere får det ut til folket :)

    SvarSlett
  2. Tror nok folket vil betale for det også :)

    SvarSlett
  3. Oi, så kult! For en morsom og god ide. Ikke alle turister ønsker å gå rett i turistfella:-)
    Det kunne vært fint å bare ha det på veggen også..

    SvarSlett
  4. Å, jeg husker det kartet! Definitivt en av de bedre idèene fra det prosjektet med BI. Så fint at du gravde det frem igjen, burde jo absolutt få det ut til folket.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg har en award til deg liggende på bloggen min.
    Klikk innom og ta utfordringen hvis du vil:-)
    Klem Louise

    SvarSlett