lørdag 15. januar 2011

Verdens fineste bok

«Hvem skal trøste Knøttet?» av Tove Jansson











Her er noen, ja nesten alle, oppslagene fra verdens fineste bok «Hvem skal trøste Knøttet?». Kan kan ikke skjønne at det er mulig å lage så vakre og sterke illustrasjoner, hver og én har en helt egen stemning, og de ligner ikke på noe annet jeg har sett. Tove Jansson er et godt eksempel på at en og samme person kan både skrive og illustrere.

Boka er et loppekupp av prinsippet "sistemann til mølla". Jeg gikk inn på barnebokrommet fem minutter før stengetid en søndag, og der lå den! Midt på et stort bord, helt på toppen. Radaren min slo ut med én gang og loppesirena gikk oppi hodet mitt. Kan ikke skjønne at ingen hørte den, alle sto der og kikka på andre bøker og var ikke interessert i stakkars Knøttet som lå der og gråt. Men det var jeg! Og nå bor han her og blir tatt godt vare på.

Jeg sitter hjemme på lørdagen og både skriver og illustrerer sjøl, kun 3 dager til jeg skal presentere masterprosjektet mitt for sensorene mine for første gang. Andre og siste gang blir i mai.

1 kommentar:

  1. Det er en nydelig bok! Jeg kjøpte den i sommer :-) Husker at vi hadde et skoleprosjekt hvor den historen var med, var det første klasse med historieoppbygging tro? Når jeg blar i den må jeg alltid lese høyt, også ler jeg litt av "homsene" som noen av figurene i boka heter, var nok en litt annen betyding den ordet har fått i nyere tid :-)

    SvarSlett