lørdag 8. januar 2011

«Børnetøj du selv kan sy»


Ikke helt ferdig meg jul enda, for her kommer en liten smakebit på årets julegaveproduksjon! Jeg har finni fram til den gode gamle symaskinen min som jeg kjøpte billig for 200kr på finn, og måtte reparere for 1650kr. Så moralen er.. ja. Nok om det.

Jeg har lånt den etterhvert så berømte boka «Børnetøj du selv kan sy» av ei venninne som er mer glad i å strikke, så jeg har snart hatt den i to år. Oi! Si ifra hvis du trenger den, da Tina! Jeg har stort sett brukt gamle tekstiler og knapper funnet på loppis eller hos besteforeldrene mine. Jeg tror alle forfedrene mine på mammas side klapper i hendene for at noen endelig bruker av de 5038372 knappene de har samla på i generasjoner. Skrotnisser er vi alle mann! En familiesvakhet. Eller styrke.


Jeg sydde bla. a. et par sånne her bluser. Denne blusen er gitt bort til en liten fyr som heter Vilmer, vi får håpe den passer til våren. Hvis ikke kan han godt bytte den inn i en større størrelse. Loppa må være prøvemodell. Han viser frem en vov vov som ligner på vov voven til farfar. «Neeeeno» roper han.


Grønt stoff, kantbånd og knapp er funnet langt inni skapene hos besteforeldrene mine. Disney-tekstil fra loppis.


Den marihønekappa her har jeg finni på helt av meg sjæl! Kapper er kult. Jeg må lage flere kapper. Alle burde gå mer med kapper! Den heldige eieren ble Iris 7 år som er veldig glad i å kle seg ut.
I bakgrunnen er selveste Linnosauren som luftakrobat. Mummimamma prøver så godt hun kan å følge etter.


Modellen sov, så mummimamma måtte tre inn.


Mummimamma skrider over gulvet, bort til skapet for å hente seg en porselenskopp til teen.


Den faste modellen har våkna, mens Mummimamma fortsetter å vise mote. Denne gangen et forkle til en liten kokk som heter Trym.


Pingvinen er klipt ut av ei teskjorte som skulle kastes.


Det blei noen smekker, denne tror jeg havna under treet til Lilja på snart 8 måneder.


Og dette superlekre settet havna hos en liten og tjukk fyr som heter Torvald og er relativt fersk her i verden, Mamma (gammel dame, snart 50 år) mener han ikke burde bruke begge deler samtidig. Jasså, er du frrrrrrrekk, mamma?

---------

Some of the christmas gifts I made in 2010.

3 kommentarer:

  1. Skal si du kan sy, Linnosaurus! Hva med et lite kurs? Jeg må trå liv i den flotte Husqarna-maskinen fra 1950. Den har bare fått sy julegardiner de siste 20 årene, og lengter etter barneklær mellom nålene.

    HIlsen Strikkepinn.

    SvarSlett
  2. Trym og Aurora elsker sine kokkeforklær! Det var kjempefine julepresanger, takk!

    SvarSlett
  3. ...og Liljas mamma synes smekka er så fin at den bare kan brukes til pent ;) og vi ønsker oss mere slikt! gjerne med pingviner/bambi eller noe ;) Kanskje vi kan gå på leit etter fine figurer! Takk!

    SvarSlett