tirsdag 2. november 2010

Karakterutvikling og valgets kvaler




Masterprosjektet mitt er å lage en illustrert historie om hvordan det var å vokse opp i en militærleir i Finnmark på 80-tallet. Den er delvis selvbiografisk og en blanding av oppvekstskildring, lokalhistorie og forsvarshistorie. Akkurat nå jobber jeg med karakterutvikling og prøver å finne ut hvordan mennesker og dyr skal se ut i historien min. En av oppgavene jeg har lagd for meg selv er "lag 200 forskjellige karakterer". På den måten prøver jeg å tøye grensene mine som illustratør og se om jeg kommer opp med nye teknikker og nye karakterer.

Her er altså en samling av noen av de snåle figurene som bor i skisseboka mi og på harddisken min om dagen. Noen har jeg lagd tidligere, og noen spesielt for prosjektet. Her er både jeg selv, pappa, farfar, den lokale kjøpmannen og mange andre jeg ikke vet hvem er.


Ofte er illustrasjonene kulere når de ikke er "ferdiggjort".


Jeg jobber også med å lage et par oppslag av den samme historien fortalt med 4-5 ulike formater og illustrasjonsteknikker. På den måten ser jeg hva som kan passe best til historien min i tillegg til å eksperimentere og tøye grensene for hva en tegneserieroman kan være.
Akkurat denne teknikken er den "klassiske" tegneserieteknikken, stående format, blekk og til slutt fargela jeg den i Photoshop. Måtte prøve det ut, men det er ikke en teknikk jeg kommer til å bruke. Flaks, si. jeg behersker den ganske dårlig.

Jeg vil at uttrykket i historien skal være visuelt vakkert, snertent, morsomt, klart, tydelig, detaljrikt, enkelt, naivt og eksperimentellt. Ikke lett. Nei, ganske vanskelig faktisk. Jeg ønsker meg selv lykke til videre. For snart må jeg ta et valg. Du-tu-du-tu-ru-tu-tuuUU! (sånn skrekkfilmlyd)

-----------

I´m working on the characters for the graphic novel I make for my MA degree at Oslo National Academy of the Arts. It´s not easy to figure out how they´re gonna look. But soon I have to make a choice.

3 kommentarer:

  1. Jeg ser Thomasen, Linn! Jeg ler meg tossat - så lik!!

    SvarSlett
  2. Herregud så latterlig flink du er!!! Jeg ville hatt beslutningsvegring :D

    Og så lo jeg godt av hun burka-dama!

    Tommel opp =)

    SvarSlett
  3. Herregud som jeg savner deg, Linn. I'm your biggest fan. DET VEIT DU!!!


    Ps. For å få lagt inn kommentar må man igjennom et sånt kodehelvete. Nå har jeg skrevet det der vrengte ordet feil to ganger. Håper ikke det får konsekvenser den tredje. Ellers får du alrdi se det fine jeg skrev.

    SvarSlett